Friday 26 April 2013

friendship


FRIENDSHIP is not measured by who came first or until then, but the most faithful never leaves us no matter what the situation. '.. What is the meaning of friendship truthfulness??? Sometimes I try to take care of and loyal to him .. I be her friend not because he looks .. not because of money .. not because of her weakness as trick-consuming . sincere and heartfelt because GOD.friends sometimes very tiring and painful.

replied a man
have 2 things required to create beauty friendly ..?

First, a sense of loving friends to see his friend NOT REAL slipping in things that are NOT GOOD.

Second: is relieved, which is always open to RECEIVE and HEAR advice of a friend. A friend always honor a friend who constantly criticize and remind us. As a companion character avoids the arrogant ones, easily get hurt, frustration, and resentment at the moment there is a companion who reminds us. Sincere heart will only see the truth and goodness, while the arrogant heart is very hard to accept the truth no matter the truth or anything as good as any narrator.

In the friendship, mutual respect and honesty spirit as the best friend is a friend of mince and not hide anything from us. They never bring their friends behind but will always try to improve WEAKNESSES friends. They even will always glorify his friend.

Sincerity in friendship will build on the freshness of soul and will give us a happiness and peace in the friendship. There is no genuine nature of friendship will only damage the soul and invites a sense of revenge. Sincerely do something not for other reasons, as some people choose friends because they want to benefit from the friendship and not on the basis of sincerity. If we are honest, it will be gushed purity of our face.

"Weakest man is the person who can not find his companions and those who are weaker than it is to waste the person sought companions"

- Saidina Ali-
translate:
SAHABAT itu tidak dikira dengan siapa yang datang dulu atau sampai kemudian, tetapi yang paling setia tak pernah meninggalkan kita walau apa keadaannya.`..apakah erti persahabatan yg sebenarnye???kekadang aku cube untuk menjagenye tetapi dan setia bersama dia ..aku menjadi teman dia bukan kerana paras rupa dia..bukan kerana wang dia..bukan kerana kelemahan dia.bukan kerana muslihat yang memakan diri.tetapi ikhlas dan tulus kerana ALLAH s.w.t..Apa yang aku lalui demi teman kadang-kadang amat memenatkan dan menyakitkan.

jawab seorang insan
ade 2 prkre yg dperlukn ..untuk mencipta keindahan bersahabat?

pertama, rasa mencintai sahabatnya sehingga TIDAK RELA melihat sahabatnya TERJERUMUS dalam perkara-perkara yang TIDAK BAIK.

Kedua: adalah lapang dada, iaitu sentiasa terbuka untuk MENERIMA dan MENDENGAR nasihat seorang sahabat. Seorang sahabat sentiasa memberi penghargaan kepada teman yang sentiasa menegur dan mengingatkan kita. Sebagai sahabat hindarilah sifat orang-orang yang sombong, mudah rasa tersinggung, kecewa, dan dendam di saat ada seorang sahabat yang mengingatkan kita. Hati yang tulus hanya akan melihat kebenaran dan kebaikan, manakala hati yang sombong amat sukar untuk menerima kebenaran biar sebaik apa pun kebenarannya atau sehebat manapun penyampainya.

Dalam menjalin persahabatan, pupuklah semangat saling menghargai dan kejujuran kerana sahabat yang paling baik adalah sahabat yang suka BERTERUS TERANG dan tidak menyembunyikan sesuatu dari kita. Mereka tidak pernah memburukkan sahabatnya di belakang mereka akan tetapi akan sentiasa cuba memperbaiki KELEMAHAN sahabatnya. Mereka malah akan sentiasa memuliakan sahabatnya.

Keikhlasan dalam persahabatan pula akan membina kesegaran pada jiwa dan akan memberi kita kebahagiaan dan ketenangan dalam menjalin persahabatan. Wujudnya sifat tidak ikhlas dalam persahabatan hanya akan merosakkan jiwa dan mengundang rasa dendam. Lakukan sesuatu dengan ikhlas bukan atas sebab lain, kerana ada sesetengah orang memilih sahabat kerana ingin mendapat manfaat daripada persahabatan itu dan bukannya atas dasar keikhlasan. Sekiranya kita ikhlas, maka akan terpancarlah kebersihan hati dari wajah kita.

“Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang dicari”

- Saidina Ali-

No comments:

Post a Comment